Vristpassning

      

Vristpassningar används bäst över längre avstånd och i luften men kan vara användbara längsmarken när man behöver slå en hårdare passning. För ungdomsspelare som är bra på att skjuta med vristen så kan det kännas naturligare för dem att passa med just vristen istället för med bredsida

Vristpassningar är svårare tekniskt och det kan ta lång tid för ungdomsspelare att utveckla ett bra tillslag. Det är även svårt att få bra precision med passningen. David Beckham övade med sin pappa nästan varje dag i parken på att slå vristpassningar och på varje träning. För att bemästra vristpassningar så gäller det att öva mycket.

Hur man slår en vristpassning

  1. Kontrollera vart du ska passa bollen. Fokusera på bollen i tillslagsögonblicket. Håll foten stabil genom att sträcka vristen, stortån ska peka nedåt och lyft hälen. Vill du ha höjd på bollen så ska hälen vara närmare backen.
  2. Foten på stödjebenet ska peka i riktningen för passningen och vara i jämnhöjd med bollen i tillslagsögonblicket. Böj stödjebent lätt i knäleden. Om benet är helt rakt så är det svårare att få höjd på bollen. stodjeben-vrist.jpg
  3. "Ladda" för passningen genom att pendla bakåt med tillslagsbenet. Öva på att ha en så kort pendel bakåt som möjligt. Luta dig åt vänster (för höger fotade) så att du lättare får in foten under bollen.
  4. Svep med vänster arm över bollen och målet, bollmottagaren, vid passning med höger fot. Sparka igenom och fullfölj pendlingen med tillslagsbenet. Försök att ha en så kort pendling som möjligt.

Hur du slår höga eller låga vristpassningar

Tyvärr så har många av oss tränare lärt oss helt fel när det kommer till passningsteknik och speciellt vristpassningar. Du har säkert fått höra att du ska luta dig bakåt för att få upp bollen eller framåt för att få ner bollen. Det stämmer inte helt och hållet utan det som avgör i första hand är vinkeln på foten. Testa själv genom att passa bollen med tårna pekandes rätt ner i backen dvs ca 90 grader och försök att få upp bollen. Det går inte. Gör samma sak igen men med en lägre vinkel, mao ha hälen närmare backen. 

Varför tjatar tränare om att du ska luta dig tillbaka när du ska slå längbollar? Det är för att knäet ska vara bakom bollen vilket gör att du lättare får in foten under bollen. Om du lutar dig tillbaka när du ska slå till bollen så sker det automatiskt. Anfallare vill ha knäet över bollen när de skjuter på volley eller vill ha ner bollen och då underlättar det om man lutar sig framåt. Läs mer här

Klipp med vristpassningar

Ett till klipp som visar en lång vristpass i high speed. Bra teknik.

Skriv en kommentar

Funkar endast med Facebook

 

 

 
Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.(info & kontakt)